Bara två generationer tillbaka var det vanligare att man lagade allt man hade en chans att laga framför alternativet att köpa nytt. Att trolla bort hål i strumpan hörde till vardagsbestyren. Idag ser vi inte vitsen med att laga ett plagg när vi har möjligheten att köpa ett nytt, för nästan inga pengar, och med webhandelns frihet att göra det när vi vill under dygnets 24 timmar.
Men tankarna på att vår handling i förlängningen får konsekvenser i form av resursförbrukning då ett nytt klädesplagg måste tillverkas, förmodligen på andra sidan jorden, av lågavlönad arbetskraft, är allt för sällan en faktor som påverkar våra konsumtionsval. Det nya fenomenet fast fashion, innebär ständigt nya kollektioner och till så låga priser att den kloke inser det orimliga i ekvationen. Några som aktivt arbetar med att vända denna slit- och släng trend, och istället uppmuntrar till att ta hand om den garderob man redan har är företaget Repamera.
Allt började i januari 2017 när Henning Gillberg var på väg till skräddaren för att lämna in två trasiga skjortor.
-Jag började fundera över varför jag inte gått till skräddaren tidigare. Jag började tänka på hur mat inhandlas med hemleverans och insåg att samma princip kunde underlätta att ta steget till att anlita även skräddaren, berättar Henning.
När han kom hem snurrade idén i huvudet och utan att ens hunnit få av sig jackan skickade han iväg en marknadsundersökning till vänner och bekanta. Den korta men viktiga frågan löd: Har du trasiga kläder du skulle vilja använda igen?
Efter att ha spridit undersökningen i fler kanaler sammanställde han svaret att 78% av de tillfrågade hade trasiga plagg de gärna ville använda igen.
-Att vi inte tar steget att exempelvis laga våra gamla kläder beror säkert på en rädsla för det okända. För att gå till skräddaren och få ett plagg lagat måste du söka upp en skräddare nära dig, kanske kommunicera med någon från en annan kultur och förhandla om ett pris du är obekant med, säger Henning och förklarar vidare:
-Repamera är en mellanhand som förenklar för både kunden och skräddaren. Genom att ha fasta priser, tydliga före- och efterbilder, recensioner från tidigare kunder och enkel webbaserad postorderservice finns det inga otrygga moment eller överraskningar.
Ingen lagning har visat sig för svår för Repamera att utföra. I Malmö har de skickliga skräddare och skomakare som utan problem klarat av att reparera de 2500 plagg som skickats till Repamera av kunder från hela Sverige.
Henning tror inte på pekpinnar när det gäller att vända synen på konsumtion:
-Vi är flockdjur och det blir lätt så att man väntar på att andra ska göra det först. När man ser att tusen andra har gjort det vågar man kanske själv också.
-Det är coolt att laga! Vi vill visa att det är enklare för privatpersoner i Sverige att laga sina kläder och skor än att köpa nya, deklarerar Henning stolt.
Repameras nästa plan är att starta Sveriges första reparationsfabrik för kläder och skor där alla hantverkare finns under samma tak. Detta kan komma att ske redan under 2018.
-Vi märker också ett ökat intresset att ta mer ansvar för sitt hållbarhetsarbete bland större klädmärken i Sverige. Vi gör tester där vi kan komma att ta hand om deras garantiplagg, laga dem istället för att skicka ut ett nytt till kunden. Vi kan också reparera produktionsfel istället för att till exempel en hel sändning felproducerade väskor ska slängas, berättar Henning och sprider en ljus syn på framtiden.
En stark tro på att häva begäret att hela tiden konsumera och leva på den dopaminkick vilket ägandet av saker ger oss, fick Henning och tidigare kollegan Sofie att starta kampanjen ”White Monday”. Som en motpol till Black Friday 2017 upplyste ”White Monday” konsumenterna om alternativ till nyproduktion. Med i projektet fanns 28 företag som jobbar utifrån en cirkulär företagsidé, alltså att resurserna återanvänds på ett eller annat sätt. Kampanjen fick stor spridning och Henning och Sofie hamnade i Tv4:s nyhetsmorgon.
-Det finns intressant fakta kring vårt svenska köpbeteende i Magnus Roos konsumtionsrapport, från Göteborgs universitet, tipsar Henning, och fortsätter:
-Här kan man bland annat läsa att vi i Sverige spenderade 96 miljarder kronor på nykonsumtion av kläder under 2016.
Bara verskapen om att det går åt ca 11.000 liter vatten för att framställa ett par jeans, vilket motsvarar 55 badkar, borde vara nog för att ta steget att skicka in sina gamla jeans till lagning istället för att shoppa ett par nya hos de stora klädföretagen. Läs mer ingående på Repameras blogg.
För att få ett plagg lagat hos Repamera följer du bara dessa enkla steg: