Din telefon plingar till för att meddela att det levererats ett nyhetsbrev från kläd- och inredningsföretaget du är klubbmedlem hos. Med stor rubrik framhålls nyheten om en ny hållbar kollektion med miljövänlig produktion. Du blir glad och hoppfull och tänker att äntligen kan du konsumera med gott samvete, produkterna är ju miljövänliga, eller?
Tyvärr har du förmodligen precis bekantat dig med greenwashing! Det finns nämligen inga hållbara och miljövänliga nyproducerade kläder som storföretagen vill påstå.
Vad menas med hållbart
För att få kalla en produkt hållbar eller miljövänlig ska produkten eller tjänsten ha en neutral eller positiv påverkan på miljön. Den ska alltså inte ha gjort något negativt klimatavtryck under tillverkningen, vilket ingen nyproducerad produkt kan leva upp till.
Däremot kan ett företag berätta om deras strävan efter att producera mer hållbart eller göra ett mindre klimatavtryck. För att vara trovärdig bör dock företaget då vara transparant med hur och på vilket sätt de gör detta.
Företag kommer ofta smidigt undan med att förklara att produkten är hållbart producerad eftersom den exempelvis är tillverkad med mindre vatten, färg, energi eller avfall. Men egentligen säger det ingenting om deras hållbarhetsengagemang så länge företaget inte erbjuder transparens. Har de minskat vattenanvändningen med en droppe, en liter eller ett badkar per plagg? Den informationen är direkt avgörande för att uppskatta omfattningen av deras hållbarhetsarbete.
Begreppet hållbar går inte att definiera med en skala av mer eller mindre hållbar. Antingen är en produkt hållbar eller så är den inte hållbar.
Begreppet greenwashing
Låt oss reda ut begreppet greenwashing. Det finns två sätt att utöva greenwashing.
- Greenwashing är när något framställs som bättre för miljön än vad det i själva verket är. När ett företag exempelvis säger att en produkt är hållbar vilseleds konsumenten att tro att man gör miljön en tjänst när man inhandlar denna produkt.
- Greenwashing är också när man framhäver något bra, exempelvis något positivt miljöarbete, i syfte att avleda uppmärksamheten från en dålig verksamhet. Det kan handla om något med negativ klimatpåverkan men kan också handla om dåliga arbetsförhållanden, korruption eller diskriminering. Det dåliga göms alltså bakom en fasad av påstått klimatengagemang.
Granskningen som Greenpeace gjorde kring Preems reklamkampanjer inför deras numera nedlagda byggplaner i Lysekil erbjuder intressant läsning om hur ett företag med stor reklambudget jobbar med att vilseleda konsumenter.
Greenwashing är alltså en typ av falsk marknadsföring, vilket innebär vilseledande information, vilket är olagligt i Sverige.
Konsumentens ansvar
Det är lätt att glömma att vi som konsumenter bär ett stort ansvar i arbetet att förhindra greenwashing. Om många engagerar sig har vi faktiskt stor makt.
Greta Thunberg uttryckte tydligt sin åsikt i en intervju hos Nyhetsmorgon:
-Folket har makten. Om tillräckligt många skulle bestämma sig för att nu är det nog och sätter press på makthavarna då skulle vi kunna åstadkomma i princip vad som helst. Anledningen till att vi befinner oss där vi är, är på grund av att krisinsikten är i det närmaste obefintlig. Om inte folk sätter press på makthavarna och inte kräver åtgärder kommer inte heller makthavare att genomföra det. Deras jobb är att fullfölja väljarnas önskningar.
Detta gäller både för klimatkrisen i stort, och den olagliga greenwashingen. Det är alltså vårt ansvar att kritiskt granska information, och anmäla företaget eller verksamheten om vi upptäcker greenwashing.
När modeföretaget Zalando, med sin enorma e-handelsplattform, förra året släppte sin hållbarhetskampanj, granskades den kritiskt av frilandsjounalisten och greenfluencern Maria Soxbo. Hon menar att även om kollektionen till viss del innehåller ekobomull och återvunnen polyester finns det inget klimatsmart med en helt ny kollektion. På sin blogg förtydligar Maria Soxbo:
-I Zalandos kollektion finns åtskilliga plagg av 100% polyester, där ”minst 20%” är återvunnen. Det innebär ändå att upp till 80% av materialet är jungfrupolyester, det vill säga nytillverkad polyester av fossil olja. Detta är bland det minst ”hållbara” som finns just nu, när vi är i desperat behov av att stänga av världens alla fossila kranar så snabbt vi bara kan.
Zalando presenterar alltså detta plagg och liknande, som en del i deras hållbara sortiment.
Klimatengagerade Isabelle McAllister bjuder också på ett talande exempel i podden Förnyarna:
-Att säga att ett plagg är hållbart när det producerats med 20% återvunnen polyester är som att kalla en hamburgare med nötbiff för vegetarisk eftersom den till viss del består av grönsaker och bröd.
Vi måste helt enkelt bli bättre på att kritiskt granska den information vi blir serverade av stora och små varumärken.
StoppaGreenwashingenNU
Kampanjen StoppaGreenwashingenNU är ett initiativ taget av Maria Soxbo, Emma Sundh, Isabelle McAllister, Anna Branten och Yrsa Lindberg som lanserades den 25 mars i år. De ville lyfta frågan om greenwashing och skapa ett upprop där alla som faktiskt är villiga att följa lagen och vill lova sina kunder att inte vilseleda ,kan signa upp sig. Du kan klicka in till kampanjen och se om du hittar ditt favoritföretag där. Om inte, ifrågasätt det genom att mejla företaget. De kanske bara inte vet om kampanjen ännu. För förhoppningsvis vill de visa världen att de går att lita på.
Självklart har Dagg skrivit på uppropet eftersom vår policy alltid varit att inte själva bedriva greenwashing men inte heller lyfta fram någon annan verksamhet som bedriver greenwashing.
Även influencers lyder under markandsföringslagen när de gör branschsamarbeten. De får alltså inte säga att en produkt är hållbar utan att kunna förklara hur. På uppropet hittar du en lista med influencers som lovar att inte ingå samarbeten med företag som bedriver greenwashing.
Upptäcker du greenwashing kan du enkelt och smidigt anmäla det till både Konsumentverket och Reklamombudsmannen. På stoppagreenwashingen.nu finns en tydlig guide!
Lär dig mer om greenwashing på StoppaGreenwashingenNU
Följ instagramkontot @greenwashingisverige